Благодарение на много елитни спортисти и звезди от шоубизнеса, кросфитът става все по-полулярен. Атлети като Рич Фронинг, Камил ЛеБлан и Ани Торисдотир допринасят изключително за успеха на този спорт.

Защото клиповете с техните кросфит тренировки, показват не само, че те вдигат тежко, изпълняват сложни гимнастически упражнения, тичат, плуват и карат колело, ами и че изглеждат дяволски добре.

Ако и у теб се е събудил интерес към кросфита, от голямо значение е да разбереш какво всъщност представлява той. Защото кросфитът далеч не се изчерпва с изпълнение на странни набирания и носене на странни чорапи. И така:

Кратко въведение в кросфит

Писали сме доста за кросфит – може да се запознаеш с основата на методиката тук. И все пак – казано накратко, кросфитът е система за тренировки, която ще те направи по-силен, по-издръжлив, по-жилав и тонизиран и която ще ти помогне да изградиш добре функционираща мускулатура. В него се залага на огромно разнообразие от интензивност и време за изпълнение на тренировъчните комплекси, за да може тялото да бъде тествано в различни ситуации.

Кросфитът е идеален за хора, които обичат предизвикателствата, отегчават се от стандартните тренировки и се наслаждават на усвояването на нови умения. Както и за такива, които искат да изглеждат добре и да са горди със здравето и формата си.

Основните упражнения в кросфита ангажират цялото тяло. Замесени са вдигането на тежести, гимнастиката, леката атлетика, гребане и други основни спортове.

Как изглеждат една кросфит тренировка?

Кросфит тренировките имат сходна структура. В CrossFit Dream тренировките имат четири основни фази:

Загрявка

Загрявката има за цел да подготви тялото за предстоящата кросфит тренировка, да раздвижи кръвта и да вдигне пулса. Тя е съобразена с последващото натоварване и тренировъчен комплекс. Често загрявката е кръгов комплекс от 3 или 4 основни за тялото движения (клекове, лицеви опори, набиране и т.н.)

Стреч

IMG_0656

След всяка загрявка задължително следва разтягане (стречинг). За да може всички мускули и стави да бъдат добре раздвижени и предразположени за тренировка. Основна цел на стречинга е да подобри мобилността на тялото, за да може движенията в последствие да се изпълняват с по-голяма лекота

Умение/Сила (Skill)

img_0160

Нашите кросфит тренировки продължава с упражнение на някое от основните кросфит движения или с кратка прогресия за увеличаване на силата. В тази част от тренировката обикновено се фокусираме върху едно движение, като целта е да се работи върху техниката и доброто му изпълнение. Правим и вариации на стандартни упражнения. Всеки път е различно и интересно.

Комплекс на деня (WOD)

Да си дойдем на думата и да тренираме кросфит! Всяка класическа кросфит тренировка включва комплекс на деня. Той е различен всеки ден, упражненията са различни, последователността им варира, различни са и повторенията. Никой не знае какво са решили да поднесат треньорите. Освен това има и различни типове тренировки – за време, AMRAP, chipper и така нататък. Какво означават тези абревиатури – може да разгледаш тук.

Какво се случва, ако не мога да изпълнявам някое от упражненията?

Ами затова са треньорите в залата. Те ще ти покажат как се правят упражненията и какво е важно за техниката им. Ще учиш бавно, за да се научиш правилно и за да няма риск от травми. В CrossFit Dream никой треньор няма да те накара да вдигнеш нещо, което е извън твоите възможности! И знай, че всяка тренировка може да бъде така преструктурирана, че да отговаря на твоите възможности.

Кросфит и твоите цели

10330398_10202962632378968_8874299544142336994_n(1)Не се съмнявай, че с кросфит тренировки ще влезеш във форма. Това е вън от съмнение. Чрез кросфита ще откриеш своите слабости и сам ще искаш да работиш върху тях. Разнообразието на тренировките ще развие много от твоите качества, но същевременно:

  • Ще изграждаш мускули
  • Ще топиш мазнини
  • Ще подобряваш моториката си
  • Ще подобряваш работата на сърцето си
  • Ще овладяваш нови движения и упражнения

Трябва ли да съм във форма, за да започна да тренирам кросфит?

Макар кросфитът да изглежда доста интензивен и натоварващ, той може да бъде скалиран. Ако не можеш да изпълниш тренировката – няма проблем, недей. Ние ще я адаптираме към твоите възможности.

Ако например в комплекса има набирания, но ти не можеш да се набираш на лост, ще заменим това упражнение с такова, което постепенно ще те подготви за лоста. Същият принцип ще следваме и при останалите упражнения.

Не можеш да правиш мъртва тяга със 100 килограма? Не се опитвай тогава, работи върху техниката си с по-малка тежест. Не можеш да скачаш на 60-сантиметрова кутия? Тогава скачай на по-ниска!

Хората, които тренират кросфит, често казват, че е чудесно да предизвикваш сам себе си. Много пъти дори самите трениращи се изненадват от това, което тялото им може да направи.

Как да започна и какво да очаквам?

Просто го реши и опитай. Но внимавай – дори да си в добра форма, може да е нужен период на адаптация преди да започнеш да преодоляваш комплексите с лекота. Организмът ти може да се стресира, особено ако дълго време не си тренирал или ако си тренирал по еднотипен начин дълго време. Това обаче е само в началото и не бива да те притеснява. Постепенно ще започнеш да се влюбваш в кросфита и да се чудиш как изобщо си тренирал преди това.

И така – заповядай в CrossFit Dream!

Ако след всичко това си готов да опиташ исктински кросфит тренировки, ела в CrossFit Dream и вземи своята първа тренировка напълно безплатно – трябва само да се запишеш за тренировката Кросфит – първа тренировка. Задай всичките си въпроси, усети атмосферата и се наслади на кросфит. Ние ще те очакваме!

В статията са използвани материали и от BoxRox

Споделете с приятели: